Mgr. Ivana Kováriková
Dôležité termínySlovenské školy – talentové odbory – prihlášky sa posielajú v rovnakom termíne ako netalentové.
Celoslovenské testovanie žiakov deviatych ročníkov – ............... 19.3.2025 Zaslanie prihlášok na SŠ, vrátane 8-ročných gymnázií – do 20. marca 2025 Talentové skúšky: 1. termín ....................................... 24.4. - 29.4.2025 2. termín ........................................ 7.5. - 12.5. 2025
1.kolo 1.termín prij. skúšok, vrátane osemročných gymnázií – ...... 30.4. - 2.5.2025 1.kolo 2.termín prij. skúšok, vrátane osemročných gymnázií – ...... 5.5. - 6.5. 2025
Hľadajte informácie na: www.atlasskolstvi.cz www.kamnastrednu.sk www.sustavapovolani.sk
Plán činnosti výchovného a kariérového poradcu na školský rok 2024/2025
Hlavné úlohy a činnosť výchovného poradenstva sú zamerané v súvislosti s riešením výchovných a vzdelávacích problémov na posilňovanie a podporu pozície a výchovno-poradenských aktivít výchovného poradcu ako základného článku systému výchovného poradenstva plniaceho úlohy školského poradenstva v zmysle zákona NR SR č.245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní ( školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonovv znení neskorších predpisov a v zmysle vyhlášky MŠ SR č.325/2008 Z.z. o školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie, v súlade s Pedagogicko-organizačnými pokynmi MŠ SR na školský rok 2024/2025 a s Dohovorom o právach dieťaťa. V činnosti výchovných poradcov posilňovať význam kariérneho poradenstva ako nástroja zosúlaďovania profesionálnych želaní a kompetencií žiakov a študentov. Kariérový poradca vykonáva činnosti v oblasti prípravy žiakov na ich vstup na trh práce. Pomáha žiakom, aby sa dokázali orientovať vo svojich možnostiach a schopnostiach, aby vedeli reálne posúdiť svoje plány a ciele, zaradiť sa do študijného, pracovného a spoločenského života, orientovať sa v množstve informácií, vo svojom prežívaní a v rozvíjaní pracovných zručností a návykov. Ide o proces, v ktorom sa cielene uzatvárajú väzby a rovnováha medzi žiakom a trhom práce. Kariérny poradca podporuje žiaka v hľadaní riešenia, vedie s ním rozhovor, sprevádza ho v jeho plánoch, povzbudzuje ho, motivuje k nájdeniu si vhodného študijného odboru na strednej škole a následné zamestnanie sa. Charakteristika kariérového poradenstva: - zamerané je na rozvoj človeka s využitím jeho osobných zdrojov a možností; - rozvíjanie kľúčových kompetencií, plánovanie a sebamanažment; - podnecuje človeka k tomu, aby prevzal zodpovednosť za svoj vlastný život a tvorbu kariéry; - sústreďuje sa na motiváciu človeka, jeho obraz o sebe, na životné hodnoty, budúce perspektívy a rozvíjanie kontaktov s ostatnými ľuďmi; HLAVNÉ ÚLOHY: Oblasť profesionálnej orientácie 1.Plniť úlohy školského poradenstva v otázkach výchovy, vzdelávania a profesijnej orientácie detí, ako aj v oblasti prevencie problémového a delikventného vývoja detí. 2.Poskytovať konzultácie žiakom a rodičom pri riešení výchovných a vzdelávacích problémov, informovať ich o otázkach štúdia na SŠ a pri voľbe povolania. 3. Na evidenciu a spracovanie informácií využívať výpočtovú techniku a programy Proforient. Venovať priestor práci so stránkami ŠVS na internete a programu Sprievodca svetom povolaní. 4.Oboznámiť žiakov 5. a 9. ročníka o možnostiach ďalšieho štúdia a pomoc pri orientácii k správnej voľbe povolania. 5.Spolupracovať s riaditeľom školy, triednymi učiteľmi, rodičmi a žiakmi školy pri riešení vzniknutých výchovno - vyučovacích problémov. 6.V priebehu školského roka sa zúčastňovať na zasadnutiach sekcie kariérového poradenstva a plniť úlohy podľa potrieb školy. 7.Podľa požiadaviek zákonných zástupcov sprostredkovať psychologické vyšetrenie žiakov 6., 7., 8. a 9. ročníkov k voľbe povolania. 8.Zabezpečiť zber informácií o záujme žiakov pre ŠVS a odoslanie prihlášok na stredné školy v určených termínoch. 9. Poskytovať žiakom informácie o dobrovoľníctve, ako jednom zo spôsobov získavania a rozvoja nových zručností, kompetencií a skúseností, ktoré môžu prispieť k ich informovanému rozhodnutiu sa pre určité povolanie alebo k výberu ďalšieho študijného zamerania. 10. Využívať informácie o aktuálnej ponuke učebných miest pre nasledujúci školský rok v systéme duálneho vzdelávania zverejnenej na www.potrebyovp.sk a www.dualnysystem.sk. Realizácia hlavných úloh September : - vypracovať plán práce - zaviesť dokumentácie - stanoviť konzultačné hodiny výchovného a kariérového poradcu - doplnenie databázy - aktualizácia údajov v Proforiente - odovzdať materiály s profesionálnou tematikou žiakom 9. ročníka - viesť rozhovory so žiakmi 9. ročníka, ktorí potrebujú poradiť pri výbere typu školy - doplniť údaje o žiakoch 5.ročnika do Proforientu - účasť na porade výchovných a kariérových poradcov Október : - individuálne, skupinové pohovory so žiakmi k voľbe povolania - priebežné oboznamovať žiakov s novoutvorenými odbormi na SOŠ - postupne dopĺňať informácie do programu Proforient - spracovať zberové informácie pre CPPPaP a výpočtové stredisko November : - spracovať materiál k Testovaniu 9 2025 a odoslanie údajov do NUCEM - štúdium nových materiálov z prezentácií a zo ŠVVP - venovať pozornosť žiakom 5. ročníka, ktorí majú záujem o štúdium na 8-ročnom gymnáziu - viesť intenzívne rozhovory so žiakmi a rodičmi pri spresňovaní údajov - spolupracovať so školským psychológom a špeciálnym pedagógom a CPP December : - účasť na prezentácii stredných škôl ( SOŠ ) - Správne sa rozhodni - viesť sústavnú poradenskú službu pre žiakov 9. ročníka a rodičov - sledovať prácu s talentovanými žiakmi - Dni otvorených dverí - individuálne návštevy žiakov na SOŠ - zúčastniť sa triednej schôdzky v 9. ročníku – podať najnovšie informácie z výpočtového strediska Január : - odoslanie zberu údajov z Proforientu do ŠVP - prezentácia stredných škôl na pôde školy podľa aktuálnej ponuky zo strany stredných škôl - pripraviť prihlášky a stručné charakteristiky žiakov vzhľadom k vybranému typu školy - viesť rozhovory so žiakmi, ktorí si zvolili neprimeraný typ školy Február : - export informácií z Proforientu do ŠVS - doplnenie o polročné známky
- motivovať žiakov k príprave na Testovanie 9 - 2025, na prijímacie pohovory - prípravné stretnutia administrátorov a koordinátorov k Testovaniu 9, príprava materiálov - vypisovanie odpoveďových hárkov z MAT a SJL, protokolov a následné odoslanie všetkých dokumentov Marec : - kompletizácia prihlášok v elektronickej podobe na EduPage - sledovať výsledky psychologických vyšetrení žiakov - sledovať záujem žiakov o štúdium na 8–ročnom gymnáziu a podať prihlášku - spracovať ďalšie materiály zaslané zo ŠVP k voľbe povolania
- kontrola prihlášok a ich odoslanie na príslušnú školu do 20.3.2025 /elektronicky/
- Celoštátne testovanie žiakov deviatych ročníkov - 19.3.2025
- Celoštátne testovanie žiakov deviatych ročníkov - náhradný termín - 2.4.2025
Apríl : - pripraviť zoznamy SŠ a SOŠ spolu s prospektami pre 8. ročník - sledovať výsledky Testovania 9, prijímacích pohovorov Máj : - prijímacie skúšky na talentové odbory – 1. kolo - 1. termín 25.4. - 29.4. 2025, 2. termín 7.5. - 12.5. 2025 - prijímacie skúšky na netalentové odbory + osemročné gymnáziá – 1. kolo - 1. termín 30.4. - 2.5. 2025, 2. termín 5.5. - 6.5. 2025 - sledovanie umiestnenia žiakov, stav prijatých, neprijatých - zasielanie prihlášok na druhé kolo pri neprijatí ani na jednu strednú školu - individuálne riešenie - pomáhať pri odvolaniach neprijatých žiakov - zaviesť zoznam o vstupných dokladoch žiakov 8. ročníka Jún : - vyhodnotenie a štatistika umiestnenia žiakov na SOŠ - sledovať a radiť žiakom, ktorí budú absolvovať 2. kolo prijímacích pohovorov 17.6. - 18.6. 2025 - vpísať do programu Proforient žiakov 8. ročníka - uskutočniť prvý predbežný záujem o ďalšie štúdium v 8. ročníku, odoslať do ŠVS - skompletizovať evidenciu žiakov s rôznymi poruchami zistenými psychologickým vyšetrením - vytvoriť podklady na ďalší školský rok 2025/2026 - záverečné zhodnotenie práce VP v školskom roku 2024/2025 Výchovné a kariérové poradenstvo - spolupracovať s triednymi učiteľmi, špeciálnym pedagógom a školským psychológom pri riešení výchovných problémov žiakov - spolupracovať s CPP Holíč Poznámka: Plán práce výchovného poradcu je otvorený, a preto je možné ho v priebehu školského roka aktuálne dopĺňať. Vypracovala : Mgr. Kováriková Ivana |
|